Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 135 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The Identity Construction and Self-Perception of Queer Sinti and Roma
Tremel, Alicia Sarah Beate ; Uherek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Wirthová, Jitka (oponent)
Tato práce se zabývá konstrukcí identity a sebepojetím queer Sintů a Romů ve střední Evropě. Sintové a Romové stojí na okraji společnosti a jsou vystaveni diskriminaci a anticiganistické stigmatizaci. Výsledkem je, že konstrukce identity vyžaduje větší úsilí a vede k vytvoření kolektivní identity, která poskytuje Sintům a Romům pocit sounáležitosti. Queer Sintové a Romové jsou vystaveni intersekcionální diskriminaci na osách rasismu a homofobie a zaujímají zvláštní postavení v rámci utváření identity. Tato studie, která zahrnuje údaje ze tří narativních rozhovorů, svědectví a vybraných kapitol z autobiografické knihy, dokládá, že intersekcionální diskriminace má velký vliv na utváření identity queer Sintů a Romů. Prokázalo se, že konstrukce identity byla utvářena koncepty jako maskování identity a vnímání odlišnosti, které lze překonat nalezením prostorů sounáležitosti a sociálních sítí, které zobrazují spojenectví. Vytvoření bezpečných prostorů pro queer Sinti a Romy má zásadní význam pro vytvoření prostorů sounáležitosti a projevení vzájemné skupinové identity. Klíčová slova: Identita, Sintové, Romové, nacionalismus, etnicita, LGBTIQ, genderová studia, intersekcionalita, sounáležitost a vnímání odlišnosti, spojenectví.
Integrace cizinců ze Středního a Blízkého východu
JURAČKOVÁ, Andrea
Tématem mé závěrečné práce je integrace cizinců ze Středního a Blízkého východu. Zvolila jsem si toto téma kvůli mému profesnímu zaměření na práci s cizinci a osobnímu odborného zájmu o sociální práci, jak ve veřejných, tak v neziskových organizacích. Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jak jsou integrováni cizinci ze Středního a Blízkého východu v České republice, a jak může sociální pracovník podle jejich subjektivního vyjádření pomoci. Výzkumu se zúčastnilo pět informantů, kteří zastupovali různé státní příslušnosti ze sledovaného regionu. S každým z respondentů jsem provedla podrobný polostrukturovaný rozhovor. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám statistickými údaji cizinců v České republice, situací vybraných národnostních a etnických menšin, legislativou týkající se cizinců, otázkami migrace a integrace, a také sociální prací v oblasti začleňování cizinců. Praktická část se zaměřuje na výzkumné šetření a prezentaci výsledků. Sesbíraná data byla analyzována pomoci interpretativní fenomenologické analýzy. Z výzkumu vyplývá, že délka pobytu a situace v době příjezdu do České republiky měly významný vliv na podmínky procesu integrace všech účastníků. Všichni informanti prokázali plné začlenění do individualistických principů moderní společnosti, především u nich vzbudil zájem méně svázaný způsob života. Na základě získaných výzkumných výsledků lze usoudit, že všichni informanti již pobývají na našem území dostatečně dlouho, a je patrné, že dochází k asimilaci. Jejich schopnost adaptace se projevila nejen v rychlém zvládnutí českého jazyka, ale také v přijetí místní kultury a ústupcích ve vyznání. Výsledky práce slouží jako zpětná vazba, která nám pomáhá lépe porozumět situaci migrantů po jejich příchodu do nové země. Porovnání jejich osudů a dosažených cílů v integraci do české společnosti přináší hodnotné poznatky pro ty, kteří se zajímají o problematiku integrace cizinců.
Reprezentace etnických minorit v české televizní tvorbě
Vohralík, Jan ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Tato práce se věnuje reprezentaci etnických minorit v české televizní hrané tvorbě. V teoretické části nejprve vysvětluje základní pojmy spjaté s tímto tématem jako je etnicita a mediální reprezentace, zároveň tento fenomén zasazuje do širšího kontextu a uvádí jeho příklady. V praktické části pak je narativní analýza vybraných titulů s důrazem na postavy spadající do minoritního etnika.
Mediální gramotnost v digitálním věku: Etnické a národnostní stereotypy v médiích a jejich vliv na středoškolskou mládež
Truhlářová, Jana ; Kárníková, Lydie (vedoucí práce) ; Lütke Notarp, Ulrike (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem médií na mládež a zkoumá je na případu etnických a národnostních stereotypů v médiích. Prostřednictvím kvantitativní metody dotazníkového šetření distribuovaného mezi studenty středních škol na Karvinsku zkoumá způsoby konzumace médií, zkušenosti s mediální reprezentací etnických a národnostních menšin a zároveň postoje k reprezentované realitě. Současně zkoumá, jak sami studenti vnímají vliv médií a jaké nástroje mediální a digitální gramotnosti znají nebo sami využívají. Teoretická část práce se zaměřuje na současný stav problematiky vlivu médií na mládež, teorii etnických a národnostních stereotypů a digitální gramotnost. Praktická část se věnuje analýze a prezentaci výsledků dotazníkového šetření.
Faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství
ŠPIROCHOVÁ, Ilona
Pod pojmem kulturní kompetence se skrývá velké množství informací, jak poskytovat kulturně ohleduplnou péči. Tato bakalářská práce se zabývá nejen samotnými kulturními kompetencemi, ale i s nimi souvisejícími faktory, které ovlivňují jejich rozvoj. Dále se zabývá transkulturními modely a významem kulturních kompetencí v ošetřovatelském procesu. Cílem práce bylo zmapovat faktory ovlivňující rozvoj kulturních kompetencí u studentů ošetřovatelství. Pro naplnění cíle byly stanoveny 4 hypotézy. K ověření hypotéz byl proveden kvantitativní sběr dat pomocí online dotazníku. Pro výzkumný soubor byli určeni studenti programu Všeobecná sestra a Všeobecné ošetřovatelství. Sběr dat probíhal v měsíci březnu 2022. Z výsledků bylo zjištěno, že studenti ošetřovatelství jsou ovlivněni hromadnými sdělovacími prostředky, výchovou, sociálními sítěmi a přístupem pedagogů, ale ne takovou mírou, kterou jsme předpokládali. Výsledky dále ukazují, že se studenti ošetřovatelství během praxe nejčastěji setkávají s pacienty romské, ukrajinské a vietnamské národnosti. V rámci odborné praxe se studenti nejčastěji setkávají s pacienty, jež vyznávají křesťanství, islám a svědky Jehovovi. Ve výzkumném šetření studenti prokázali, že mají znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a považují za důležité poskytovat kulturně kompetentní péči. Závěrem výzkumu je, že kulturní kompetence budou stále žádanější u studentů ošetřovatelství díky současnému nárůstu migrace. Rozvoj kulturních kompetencí bude stále potřeba rozšiřovat v oblastech znalostí a dovedností transkulturního ošetřovatelství.
Vliv etnických postojů a stereotypů na ošetřovatelské péče
FUKOVÁ, Jitka
Život v multikulturní společnosti přináší mnoho úskalí. V každé společnosti jsou hluboce zakořeněny etnické postoje a stereotypní chování, které ovlivňují chování majoritní společnosti vůči minoritám. Tyto postoje a stereotypy se nevyhýbají ani zdravotnickému personálu, který musí poskytovat péči klientům různých etnik v souladu s jejich kulturními, sociálními i duchovními potřebami. Cílem této práce bylo zjistit, zda etnické postoje a stereotypy ovlivňují ošetřovatelskou péči o klienty etnických menšin Romů a Vietnamců, jaké faktory ovlivňují vznik postojů k vybraným etnickým minoritám a zda je přístup sester v ošetřovatelské péči o klienty romské a vietnamské menšiny skutečně odlišný a jakým způsobem se odlišuje. Hypotézy: H1: Negativní postoje sester k romské menšině vznikají spíše na základě jejich odlišných životních postojů než na základě jejich odlišného fyzického vzhledu. H2: Negativní postoje sester k vietnamské menšině vznikají spíše na základě jejich odlišných životních postojů než na základě jejich odlišného fyzického vzhledu. H3: Při ošetřovatelské péči sestry zaujímají kladnější postoj k vietnamské menšině než k romské. H4: Sestry mající stereotypy k romské minoritě se v ošetřovatelské péči snaží o co nejmenší fyzický kontakt s klienty této etniky než sestry, které stereotypy nemají. H5: Vysokoškolsky vzdělané sestry jsou na základě větších znalostí, získaných v rámci studia, méně ovlivněny etnickými postoji projevujícími se v ošetřovatelské péči o klienty etnických menšin než středoškolsky vzdělané sestry. Pro realizaci výzkumného šetření a vypracování praktické části diplomové práce byl použit kvantitativní výzkum. Byla zvolena metoda dotazování formou dotazníku se souborem uzavřených otázek. Ke statistickému zpracování bylo využito 216 dotazníků. Kritériem výběru byly osoby pracující na pozici všeobecných sester lůžkových oddělení v pěti zdravotnických zařízeních v Jihočeském kraji Z dostupných výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že všeobecné sestry mají rozsáhlé povědomí o existenci etnických postojů a stereotypů. Bylo prokázáno, že se tyto postoje utváří ve velké míře od dětství v rodině a vznik postojů respondentů byl výrazně ovlivněn osobní zkušeností s etnikem. Vysokoškolsky vzdělané sestry jsou podle získaných výsledků více ovlivněny etnickými postoji než sestry středoškolsky vzdělané, přesto udávají, že studium na vysoké škole mělo vliv na jejich postoj k vybraným minoritám, především uvádějí získání většího množství informací. Dále bylo šetřením zjištěno, že je přístup sester při poskytování ošetřovatelské péče k romské a vietnamské minoritě skutečně odlišný, respondenti udávají pozitivnější vztah i přístup k vietnamské minoritě než k romské. Své negativní postoje vyjadřují sestry především nevhodnými výroky a myšlenkami o příslušnících těchto etnik a dále snahou o minimální fyzický kontakt. H1 - hypotéza byla potvrzena. H2 - hypotéza nebyla potvrzena. H3 - hypotéza byla potvrzena. H4 - hypotéza byla potvrzena. H5 - hypotéza nebyla potvrzena. Z výsledků vyplynulo, že etnické postoje při poskytování ošetřovatelské péče ovlivňují téměř polovinu respondentů a v případě etnických stereotypů jen jednu třetinu respondentů. Tyto postoje se utvářeli ve velké míře od dětství v rodině a ve velké části osobní zkušenost respondentů s etnikem. Vysokoškolsky vzdělané sestry jsou více ovlivněny etnickými postoji než sestry středoškolsky vzdělané. Tuto diplomovou práci je možno využít jako nástroj pro dosažení vyšší informovanosti sester o této problematice nebo jako podklad k vytvoření prezentace pro odborné konference s cílem postupně snižovat vliv etnických postojů a stereotypů na poskytování ošetřovatelské péče.
Identita potomků vyrůstajících v prostředí vietnamské a ukrajinské mensšiny v České republice
ČIMEROVÁ, Václava
Tato bakalářská práce pojednává o příslušnících ukrajinské a vietnamské menšiny v České republice. Prvotně se zaobírá nástinem obecných informací o zmiňovaných menšinách, jejich historií v rámci českého sociálního prostředí a sociokulturními aspekty. Stěžejní problematika práce leží v popisu identity potomků migrantů, kteří vyrůstali v kulturně nehomogenním prostředí. Cílem práce je popsat, a to s přihlédnutím k obecným informacím o identitě a k sociálním a kulturním prvkům typickým pro vymezené menšiny, aspekty podílející se na procesu formování identity těchto dětí. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část předkládá základní informace o Vietnamcích a Ukrajincích v České republice, popisuje historické okolnosti jejich příchodu do ČR, definuje základní pojmy a postoje, se kterými je v rámci práce dále pracováno, rozpracovává pojetí identity v mezích příhodných pro stanovený cíl. Praktická část je pak vystavěna na kvalitativním výzkumu za použití techniky strukturovaných rozhovorů s několika příslušníky zkoumaných skupin, jehož cílem je analýza a následná komparace výpovědí jednotlivých respondentů na téma jejich identity.
Téma rasismus a rasová tolerance ve výuce Výchovy k občanství a Základů společenských věd
STEJSKAL, Pavel
Jedním z největších světových témat dnešní doby je rasismus a rasová tolerance. Tato problematika se řeší takřka po celém světě napříč věkovými skupinami. V diplomové práci se nejprve autor práce v teoretické části pokusí definovat klíčové pojmy jako rasismus, xenofobie, etnikum, multikulturalismus či předsudky, a to z pohledu teoretického, zejména společenskovědního pojetí tak, aby toto bylo dobře provázáno s následující prakticky orientovanou částí, věnující se vzdělávacímu procesu a otázce rasismu. Důležitá pak bude zejména praktická část, kde autor práce navrhne metody a konkrétní výukové aktivity, které by žákům měly pomoci v utváření si názorů a postojů v otázce rasové tolerance ve smyslu stávajícího platného kurikula pro autorem zvolený typ školy a věk žáků. V práci se autor pokusí též popsat vztah dětí, žáků k dané problematice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 135 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.